Hodnocení tématu:
  • 0 Hlas(ů) - 0 Průměr
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Runové písmo
#1
Tak mě napadlo, že MW je svět fantasy. Takže do něj patří i jiné písmo, nejenom písmo lidí. Jde o runy. Bylo by zajímavé, kdyby knihy elfů, orků, trpaslíků a drowů byly psané v runách.

1. Otázka je jestli udělat univerzální runové písmo nebo každá rasa měla vlastní runové písmo.
2. A jestli by tohle písmo používali všichni příslušníci rasy, nebo jen učenci, jako mágové a alchymisté.


Prosím členy RT a hráče o vyjádření a další návrhy.
Ragiowan, člověk - Mág, knihovník, badatel
Čím je člověk rozumnější a lepší, tím více dobra v lidech pozoruje.
Jabber & ICQ přes SZ (WinXP/32, CPU Intel Pentium 3 - 1GHz (Coppermine)-(jednojádro), 80GB HDD, GeForce 5200-128MB/400MHz, RAM SDRAM 512MB)
Odpovědět
#2
Tohle je urcite v planu spolecne s jazyky, jen si nedokazu predstavit provedeni napriklad psani do knihy...(mozna zakodovani cele knihy jako knihy s elfskym textem - polozka language v props).

Dale to ma byt nevyhoda lidi, kteri jako jediny nebudou mit spesl jazyk a pismo, jejich jazyk a pismo bude obecne a to budou umet vsechny rasy + jejich rodny jazyk...

Udelat pak nejaky "magicky" runovy pismo uz neni problem, je to jen jazyk navic.
Marina - Žena všech povolání, hlavně ale GM
Corsah Tyrdlues - elfí řezbářka Sirae Cyredanea - ?bláznivá? šamanka
Zoe Locke - Velitelka družiny Sira Gerarda Stříbrokřídlého a důstojnice Cypronské městské hlídky


Odpovědět
#3
Tak ono by se čistě teoreticky do nového klienta daly nějak zakomponovat runové fonty, no ne? Pak by asi neměl být větší problém udělat přepínač mezi jazyky, kterými postava zrovna píše (taky by ale byla potřeba nějaká možnost písmo dekodovat, aby každý nemusel mít po ruce seznam písmenek Smile)
Když potkáte člověka, co tvrdí, že ví všechno nejlépe, věřte mu... kdo jiný by to měl vědět lépe, než on.
Odpovědět
#4
Tady ale hrozi, ze ten text prelozi i nekdo, kdo ten jazyk neumi jen tim, ze si na netu najde tabulku pismenek. Muselo by se to kodovat jeste do nejakych sifer a tak podobne Biggrin.
Marina - Žena všech povolání, hlavně ale GM
Corsah Tyrdlues - elfí řezbářka Sirae Cyredanea - ?bláznivá? šamanka
Zoe Locke - Velitelka družiny Sira Gerarda Stříbrokřídlého a důstojnice Cypronské městské hlídky


Odpovědět
#5
Když to zakóduješ do šifer, nemá smysl vymýšlet runy, jen systémové nastavit, aby trpaslík elfovi nerozuměl Smile
Když potkáte člověka, co tvrdí, že ví všechno nejlépe, věřte mu... kdo jiný by to měl vědět lépe, než on.
Odpovědět
#6
Tak ale pak to nejde udelat jak rikas ty...
Marina - Žena všech povolání, hlavně ale GM
Corsah Tyrdlues - elfí řezbářka Sirae Cyredanea - ?bláznivá? šamanka
Zoe Locke - Velitelka družiny Sira Gerarda Stříbrokřídlého a důstojnice Cypronské městské hlídky


Odpovědět
#7
Mě se to líbí jak je to udělané ve World of Warcraft. Každá rasa, krom lidí může mluvit buď obecnou řečí, nebo svým jazykem. Což pro pozorovatele, který jazyk neumí vyhazuje nějakou náhodnou hatmatilku a pro někoho, kdo jazyk umí normální text.
Pak tu na mw máme perk, s kterým by se dalo naučit víc takovýchto jazyků.
Odpovědět
#8
Tahle pojeti to je jak kryptografie, kde znalost jazyka rovna se vlastnictvi (de)sifrovaciho klice.. Smile
Respektive se zakladnima znalostma kodovani informaci by se pro neznalky vytvarel nejakym jednoduchym algoritmem sifrovany text v (optimalnim) kodu a tem co jazyk znaj by se normalne posilal plain text. Na tohle urcite v jazyce C jsou verejne dostupne algoritmy napr. pro Huffmanuv nebo Fanuv algoritmus.
Do budoucna to zni dobre.
Odpovědět
#9
Jj ten system WoW se mi taky libi...jen si nedokazu predstavit, kdo by psal nejaky algoritmus, ktery by psal smysluplne vety...protoze kdyz napisete neco ve WoW, tak to neco zobrazi a kdyz to napisete znovu, zobrazi to totez, tudiz to musi mit nejaky klic...
Marina - Žena všech povolání, hlavně ale GM
Corsah Tyrdlues - elfí řezbářka Sirae Cyredanea - ?bláznivá? šamanka
Zoe Locke - Velitelka družiny Sira Gerarda Stříbrokřídlého a důstojnice Cypronské městské hlídky


Odpovědět
#10
kek

urcite by to bylo fajn ..
kdyz by nekdo chtel lustit runy podle klice, tak by se docela namakal (to stejny vlastne muze delat jeho postava ve hre, pokud by to bylo jen cizy pismo a ne rec)

kdysi sem si s par znamejma psal pomoci tolkienovskejch run z hobita .. ale ted uz bych si je taky nepamatoval Smile


jinak ve wowku pak byli uz proflaknuty i veci jako 88 88 11 (nebo tak nejak bylo to slovo )
Inara, Kouzelník|Gwen, ledová princezna|Lisanna, tichý bard|Prune, kněžka Helmova|Taranel, stopař(†)|Tibauld, Velitel Armády(†)|Béda Trávníček, hobit neposeda(?)
Odpovědět
#11
Jo, jenže původně Ragiowan myslel že by každá rasa měla svoje písmo. To, že každá bude mít úžasnou hatmatilku pro neználky a normální písmo pro znalce se dosáhne jen toho, že si elf a trpaslík nebudou rozumět, ale nedosáhne se toho, že každá rasa bude mít svoje písmo.
Když potkáte člověka, co tvrdí, že ví všechno nejlépe, věřte mu... kdo jiný by to měl vědět lépe, než on.
Odpovědět
#12
Písmo přece může fungovat obdobně.
Jako jo, můžou se vytvořit speciální fonty, ale k čemu to bude, když jim hráč hrající danou rasu nebude rozumět?
Odpovědět
#13
DnD má velmi dobře popsané, která rasa používá jaké písmo (teď jsem si vzpomněl). Runy jsou tuším trpaslíků, elfové a drowové mají stejný font, jen jinou řeč...

Z hlediska klienta: ANO, předpokládám podporu jednotlivých písem pomocí fontů, jakmile bude shoda na tom, jaká písma na MW budou.

Z hlediska serveru a pohledu těch, kteří jazyku nerozumí: už ve standardním RunUO to bylo vyřešeno tak, že se generují naprosto náhodné znaky pro danou řeč. Samozřejmě, vygenerované znaky se ukládají do slovníku vět, který dotyčný zná, přičemž výraz "Ahoj kámo" a "Zemři kámo" má pokaždé jinou podobu (jsou to dvě různé věty), takže posluchač nemůže za žádných okolností "rozšifrovat" význam.

Tato taktika umožňuje dvě věci:
- pokud na tebe někdo mluví pořád do kola jedno a to samé, víš, že opakuje to samé...
- pokud se to implementuje, tak pokud se to, co "slyší", postava snaží opakovat (snaží se v jazyce drowů říct "zuxn nvům zwfo lsdf"), druhá strana může tomu výrazu porozumět správně (tedy uslyší například "posla bez prodlení zabte").

Ohledně náhodného generování, věty, funguje to tak, že se používají (já tomu říkám) souznělky, tedy dva až čtyři znaky, které se často vyskytují v daném jazyce. Ty se pak používají k náhodnému vygenerování textu, takže daná věta většinou i vypadá, jako by byla v Quenye, např.)

Plus další vychytávky podporované klientem... schopnost opsat svitek, aniž by autor uměl řeč (prostě "kreslí"), schopnost v klientovi přepínat řeč + signalizace v příkazovém řádku...
Odpovědět
#14
(03.01.2011 v 20:44)Marina napsal(a): jen si nedokazu predstavit, kdo by psal nejaky algoritmus, ktery by psal smysluplne vety...protoze kdyz napisete neco ve WoW, tak to neco zobrazi a kdyz to napisete znovu, zobrazi to totez, tudiz to musi mit nejaky klic...
Vsak to je to nejmensi. Neumim sice programovat, ale tech zpusobu je tolik, od primitvnich jako mono-alfabeticka substitucni sifra pres Cesarovu sifru (da se rozlustit s trochou snahy), pres ruzny hashovaci funkce, substitucne-transpozicni sifry. A klic? To muze byt cokoliv, vcetne systemoveho nazvu reci, univerzalniho klice pro danou rec nebo nejaky podobny hlouposti.
Teoreticky bych to kodovani asi i zvladl, horsi je to implementovat. Smile Vzhledem k tomu ze do veci okolo skript vubec nevidim.. Jinak prepsat cokoliv napriklad Huffmanem, kteryho nekde stahnes v Cecku, treba do binarni soustavy neni problem. Strom toho kodu bude tak jednoduchy, ze ho sestrojim klidne i na papire (nejhorsi na tom je, ze by ten papir musel byt docela veliky, aby se tam vesla cela abeceda :p).

@GEO:
Standardni RunUO: No, to je princip v podstate jak nejaka hashovaci funkce. Jestli uz je pro to podpora, tak to je parada.
Nahodne generovani: Jo, ty "souznelky" to jsou "bigramy", "trigramy" a "vicegramy". Smile Kdyby si mel frekvencni analyzu pro Quenye, tak s timhle klidne muzes pseudo-nahodne generovat do aleluja na zaklade pravdepodobnosti vyskytu danyho retezce (bez ty analyzy to holt bude jen o neco mene vypadat jako Quenye Smile ).
Odpovědět
#15
Já nevím.. na jakém principu fungují například některé lepší fantasy generátory jmen?
Odpovědět
#16
Rekl bych ze vybirani slabik pseudonahodne z urcityho seznamu.. muze tam byt zakomponovana frekvence jejich vyskytu v danym jazyce, pravidla o tom, ze vedle sebe nemuzou bejt tri samo-/ sou- hlasky, ze se ve jmene urcita slabika muze opakovat maximalne dvakrat nebo jednou atd. Nic prevratnyho, proste pseudonahodny generovani jmen z predem danyho seznamu skupin znaku.
Je to jak kdybysis vzal pytlik a do nej nahazel papirky se slabikama nebo bigramama/ trigramama (dve/ tri pismena vedle sebe). Pak z nej postupne vybiral, prvni papirek ti pro anglictinu hodi treba "TH", druhej "IN", treti "ED" a ctvrtej "AN" a vyhodi ti to vysledek "THINEDAN" (priklad je zalozeny na realny frekvencni analyze anglictiny.. dany bigramy jsou mezi deseti s nejcastejsim vyskytem v anglictine).
EDIT: Jinak samozrejme misto "thinedan" to muze byt i "thanedin", ale vzdy se tam pravdepodobne vyskytnou nesmyslna jmena jako "inanedth", od toho uz se musi stanovit dalsi pravidla. Ale v zasade s tim, ze vypadnou i nesmyslna jmena se pocita. Smile
Odpovědět
#17
Mno jasny...ale nedokazu si predstavit implementaci do RunUO, ale ted jak to Geo vysvetlil, tak je mi to celkem jasne Smile.
Marina - Žena všech povolání, hlavně ale GM
Corsah Tyrdlues - elfí řezbářka Sirae Cyredanea - ?bláznivá? šamanka
Zoe Locke - Velitelka družiny Sira Gerarda Stříbrokřídlého a důstojnice Cypronské městské hlídky


Odpovědět



Skok na fórum: